Gemeentelijke Water & Rioleringsplan 2024-2028

Gemeentelijke Water & Rioleringsplan 2024-2028

Voorstel
1. Het Gemeentelijk Riool en Waterzorgprogramma 2024-2028 vast te stellen.
2. De stijging van de tarieven voor 2025-2028 gemiddeld 10% per jaar vast te stellen en deze verwerken in de legesverordening rioolheffing 2025.
3. De begrotingswijziging behorende bij het Gemeentelijk Riool en Waterzorgprogramma 2024-2028 vast te stellen.
4. De kredieten behorende bij het Gemeentelijk Riool en Waterzorgprogramma 2024-2028 beschikbaar te stellen.

Inleiding
In 2023 is vanuit de samenwerking met regiogemeenten Zaanstreek-Waterland, HHNK en PWN gestart met het opstellen van een gezamenlijk rioleringsplan. Het vast te stellen gemeentelijk plan Waterland (Gemeentelijk Riool en Waterzorgprogramma 2024-2028, GRWP) bestaat uit:

● Algemeen gedeelte (H1, H2 en H3) waarin de regio Zaanstreek-Waterland gezamenlijk heeft gekeken naar de toekomstvisie, ambities en strategie.
● Uitvoeringsprogramma van de gemeente (H4) uiteengezet met daarbij ook de regionale opgaven.
● Benodigde middelen (H5) voor de gemeente Waterland.

In het plan wordt er de focus gelegd op gelegd te zorgen voor “de basis op orde” dus te zorgen voor een robuust rioleringssysteem.

Argumenten
1.1 1.2 De planperiode van het rioleringsplan is afgelopen.
Het rioleringsplan 2018-2023 is afgelopen. Het is daarom nodig dat de gemeenteraad een nieuw rioleringsplan en begrotingswijziging vaststelt voor de komende planperiode.

1.2 De rioolheffing wordt kostendekkend gemaakt.
Om de rioolheffing kostendekkend te maken is een stijging noodzakelijk. De voorziening is niet toereikend om de inkomsten uit de rioolheffing aan te vullen om op deze manier in de dekking voor het GRWP te voorzien. De aanpassing van de leges worden verwerkt in de legesverordening die in december aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.

Kanttekeningen
1.1 1.2 Het vaststellen van het plan leidt tot een forse stijging in de rioolheffing.
De rioolheffing neemt de eerste 5 jaar toe met gemiddeld 10% per jaar, vervolgens stijgt de rioolheffing de opvolgende 5 jaren met nog eens gemiddeld 8% per jaar. Deze stijging is noodzakelijk om de rioolheffing 100% kostendekkend te maken, en er zorg voor te dragen dat gemeente Waterland een goed functionerend rioolsysteem heeft.

Financiële toelichting
Het voorliggende GWRP is zo opgesteld dat we de aankomende jaren toe werken naar een 100% kostendekkendheid. De huidige rioolheffing heeft momenteel een kostendekkendheid van 68%. Om de kostendekkendheid naar 100% te brengen is een stijging van de rioolheffing noodzakelijk. Het college stelt voor om hiervoor een geleidelijke lastenverhoging door te voeren. De aankomende jaren zal de
kostendekkendheid groeien om in 2033 100% te zijn.

Verloop rioolheffing
Voor de komende jaren ziet het verloop van de rioolheffing om tot een 100% kostendekkendheid te komen er als volgt uit.

19258a.jpg

Begrotingswijziging
Dit heeft onderstaande begrotingswijziging tot gevolg waarbij de lasten en baten gelijk zijn en geen netto effect hebben op de begroting 2025 en verder.

19258b.jpg

Beschikbaar te stellen kredieten
Vanuit het GRWP is een aantal projecten gedefinieerd waar een krediet voor beschikbaar gesteld moet worden. Daarnaast zijn een aantal projecten achterstallig onderhoud opgenomen. Deze projecten ten behoeve van het herstellen van achterstallig onderhoud worden gedurende het uitvoeren van de inspecties specifiek gemaakt. Er wordt doorlopend geïnspecteerd. Gezien de leeftijd van de riolering is duidelijk dat deze is verouderd. Externe experts hebben op basis van eerdere ervaringen voor gemeente Waterland de bedragen behorende bij deze projecten bepaald.

Wij nemen dit advies over hebben deze bedragen opgenomen in de investeringslijst. Jaarlijks rapporteren wij de binnen de P&C cyclus de gemeenteraad over de details van deze investeringen.

19258c.jpg

 

Bijlage 1  GRWP 2024-2028 5mb

Bijlage 2 gemWaterland_KDP_2024_rapportage (geanonimiseerd)

  • jonggeleerd.png
  • leukhuis.png
  • overstappen.png
  • yoradhere.png