Voor u ligt de voortgangsrapportage over de kwaliteit van de dienstuitvoering van EBS in de concessie Zaanstreek-Waterland in februari en de eerste helft van maart 2025. Deze rapportage is een stuk korter dan u van ons gewend bent, omdat de stabiliteit van de dienstuitvoering van EBS weer lijkt te zijn teruggekeerd. Er zijn dus niet veel bijzonderheden te melden. Alle zaken waarvan u gewend bent dat ze in de voortgangsrapportages beschreven worden, worden wel benoemd.
Rituitval
Na de vervelende berichten van afgelopen maand over de rituitval, zijn de cijfers van deze maanden weer een stuk positiever. Het lijkt erop dat er weer een dalende lijn is ingezet met betrekking tot rituitval. De materieelproblemen die in de maand januari voor een piek in rituitval hebben gezorgd lijken onder controle. We kunnen concluderen dat de aanvullende maatregelen, zoals de inzet van extra personeel, de inzet van dieselbussen (als reserve) en de inzet van de BYD’s, hun vruchten afwerpen. De laatste maatregel die ingezet gaat worden is een nieuw dienstenpakket vanaf 30 maart.
Dit dienstenpakket zorgt ervoor dat de diensten anders op elkaar zijn afgestemd, waardoor de bussen efficiënter ingezet kunnen worden. Wel zal dezelfde dienstregeling gereden blijven worden. Deze maatregel is nodig omdat het helaas nog wel regelmatig voorkomt dat chauffeurs, met name op maandag, op een bus wachten in de stalling Purmerend. Deze chauffeurs moeten dan iets vertraagd aan hun ritten beginnen. Hierdoor vallen enkele ritten uit.
Klantreacties
In feruari zijn er een stuk minder klantreacties binnengekomen dan in januari. Ook uit de daling van deze cijfers blijkt dat er beter wordt gepresteerd als het om dienstverlening gaat. Er zijn kleine veranderingen te zien in de redenen waarom de mensen contact opnemen. Verloren Voorwerp en Vergoeding zijn van plek gewisseld. Dit geldt ook voor Gedrag chauffeur en Rituitval;
- Verloren voorwerp
- Vergoeding
- MeerPlus
- Bus te laat
- Gedrag chauffeur
- Rituitval
Bij de Vervoerregio zijn in februari en maart geen klantreacties over de dienstuitvoering binnengekomen.
Reisinformatie
Doordat er minder rituitval is, lijken er ook minder problemen te zijn met de reisinformatie. Deze klopt nu beter met de realiteit. Natuurlijk is het de bedoeling dat de actuele reisinformatie juist in gevallen van uitzonderingen de afwijkingen laat zien. Daarom blijven wij in de gesprekken met EBS veel aandacht geven aan het actieplan dat EBS voor de reisinformatie gemaakt heeft.
Personeel
Ook in februari is het aantal beschikbare chauffeurs gestegen. Er zijn 12 chauffeurs gestart en 2 chauffeurs uitgestroomd.
Stand van zaken materieel en laders
In de vorige voortgangsrapportage bent u ervan op de hoogte gesteld dat er aanvullende maatregelen genomen zijn om de beschikbaarheid van bussen te verbeteren. Deze maatregelen hebben hun vruchten afgeworpen, zoals te zien is aan de cijfers van de rituitval. Alleen op maandag is er nog te merken dat er een aantal ritten uitvallen door de problemen met materieel. Dit heeft met de beschikbaarheid van technisch personeel in het weekend te maken.
De planning voor het leveren van de laatste bussen is door VDL aangepast. De laatste twee bussen van de bestelde vloot moeten nog geleverd worden. De verwachting is dat dat uiterlijk eind april is gebeurd. Hierover hebben de directies van EBS en VDL contact. Ook de vier extra bussen die VDL aan EBS in bruikleen geeft hebben vertraging opgelopen. Deze bussen worden, volgens de laatste planning, in september 2025 verwacht.
Vervolg
Vanaf 31 maart wordt er volgens een nieuw dienstenpakket gereden. Dit pakket heeft geen gevolgen voor de huidige dienstregeling, maar wel voor de inzet van de bussen. De verwachting is dat de rituitval die wordt veroorzaakt door de beschikbaarheid van de bussen hiermee wordt beëindigd. Daarbij komt spitslijn 276 weer terug in de dienstregeling. Dit betekent een heel kleine opschaling van de dienstregeling. Als de percentages van de rituitval langere tijd onder de 2% blijven, worden er volgende stappen genomen in de opschaling van de dienstregeling.
De komende tijd zal de dienstuitvoering door EBS waarschijnlijk verder verbeteren. U zult over de rest van maart en april in mei 2025 een voortgangsrapportage van mij ontvangen.





